RSS Feed

Bøger jeg er skabt af #8

Jeg har tænkt og tænkt, der må da for pokker være nogen mere moderne bøger, der har gjort indtryk da jeg var barn. Jeg véd, jeg har læst dem – det ville være uundgåeligt andet, da jeg altid læste. I snit ca. 1 bog om dagen. Og ja det ved jeg med sikkerhed, for jeg talte hver eneste bog , jeg læste i to år. Det er bare ikke bøger, der har gjort så stort indtryk at jeg husker dem.
Man ak heller ikke i denne uge er der noget moderne der er på listen.

Prins Valiant: Hal Foster

Serien om prins Valiant er en tegneserie om prinsen af Thule og hans oplevelser ved Kong Arthurs hof. Den unge prins rejser rundt i hele den kendte og ukendte verden og oplever de mest fantastiske eventyr i rollen som den ædle og dygtig kriger.

Efter som prinsen har Asta Nielsen-agtigt sort pagehår og går i kjortler, gik der noget tid, inden jeg blev klar over, at han rent faktisk VAR en hankøn. Man skulle måske synes, at ordet PRINS ville have været en ledetråd, men jeg var ikke så gammel endda, da jeg opdagede tegneserierne.
Da jeg blev klar over, han var en han, fokuserede jeg mest på de numre, hvor den skønne Atleta, dronning af Tågeøerne var med, men efter nogen år begyndte jeg også at værdsætte prinsen.

Sagnfortællingen om kong Arthur og ridderne af det runde bord fortælles gennem prins Valliant – og man kan undre sig over, at den prins der tydeligvis er afgørende for så mange epsioder, slet ikke findes nogen andre steder. Men prins Valiant er en fiktiv prins i en fiktiv sagnverden. Der er sikkert et fint ord for sådan en metating, men jeg kender det ikke.

Tegningerne er omhyggeligt og yderst detaljerede og det er tilstræbt at gøre dem så realistiske som muligt. Og som noget usædvanligt for tegneseriefigurer bliver prins Valiant og de øvrige faktisk ældre som serien skrider frem.

About Duckysrapping

Skriver om stort og småt der optager mig lige for øjeblikket...og af og til sniger der sig også en badeand forbi

Skriv et svar

