RSS Feed

Bøger jeg er skabt af #7

Kejserinde Dagmar: E.E.P. Tisdal

Kejserinde Dagmar, E.E.P. Tisdall

Kejserinde Dagmar


Denne bog er i virkeligheden nok grunden til, jeg blev historiker. Da jeg var 12-13 år, opdagede jeg biografihylden på biblioteket og ikke så længe efter, fandt jeg en bog med en dame uden på i en flot kjole. Det var bogen om den danske prinsesse Alexandra, der blev gift med den engelske pris Edward og siden dronning af England.

Da det viste sig at Alexandra havde en søster, Dagmar, med en endnu mere spændende historie, var jeg hooked. Jeg har altid været historisk interesseret og slugt historiske romaner, men da jeg læste om Dagmar, kunne jeg ikke få nok. Hun blev anstødet til, jeg gav mig til at læse om russiske kejsere og russisk historie. Det var hende, jeg skrev historieopgave om i 3. g og det var for at kunne gå på jagt i russiske arkiver, jeg ville være sprogofficer i russisk.

(Der kom dog en rask lille krig i vejen i 90’erne i Jugoslavien, så alle sprogofficerer blev omskolet til at lære serbo-kroatisk og hermed sluttede min interesse for militæret.)

Trods prinsesse Dagmars royale herkomst, er hun født under (i royal forstand) beskedne kår, der først forbedredes, da hendes far (Christian IX) blev valgt som tronfølger efter Frederik VII . Som 16 årig bliver hun forlovet med den russiske kronprins, der kort tid efter dør af tuberkulose. Året efter forloves hun med afdødes bror og rejser alene til Rusland for at blive en del af den umådeligt rige tsarfamilie. Hendes forældre bliver hjemme, da de trods kronprinseparstatus, ikke har råd til at deltage.

Dagmar ser sin svigerfar dø efter et attentat og bliver dermed kejserinde af Rusland. Hendes mand dør, sønnike overtager tronen, er inkompetent og afsættes og myrdes under den russiske revolution. Dagmar flygter ud ad Rusland – fra det for øjeblikket så omstridte Krim- ombord på et engelsk krigsskib og ender sine dag på Hvidøre slot i Klampenborg.
En spændende, dramatisk historie som er skyld i jeg ejer flere hyldemeter bøger om de to sidste russiske tsarer og deres tid.

About Duckysrapping

Skriver om stort og småt der optager mig lige for øjeblikket...og af og til sniger der sig også en badeand forbi

Skriv et svar

