RSS Feed

Bøger jeg er skabt af #5

Reden, Ungen og Ungen Prøver Vingerne: Estrid Ott

Estrid Ott, Reden, Ungen, Ungen prøver vingerne

Reden, Ungen og Ungen Prøver Vingerne


I virkeligheden er det kun de to sidste, jeg er vokset op med, den første af de tre bøger fik jeg først som voksen. Der er tale om arvestykker efter min mor og hendes moster.

Bøgerne er skrevet af Estrid Ott, der fra tyverne og op til halvtreds-tresserne skrev et hav af ungpigebøger. Gennem årene har jeg slugt stort set alt hun har skrevet og har efterhånden også skabt mig en ganske pæn samling af Estrid Ott bøger.

Bøgerne om Ungen handler om yngste barn af fem i en flok af kunstnerbørn i København. ”Reden” foregår mens de alle er børn og pengene er små, men naturligvis er alle glade og står sammen.
I ”Ungen” er alle de store flyttet hjemmefra. Én bor i USA, en anden danser i Paris, én i provinsen og én lige rundt om hjørnet. Og så er der Ungen, der nu er blevet en ung dame, som hænger ud med de ringe og smarte efter familien er kommet til penge. Og ja der står de ringe og de smarte, men tag ikke fejl de ringe er også rige. Da det viser sig, hun er ved at udvikle sig til en skabagtig ung dame, træder de øvrige søskende til for at sikre, hun bliver en rigtig Lund.

I den sidste bog er Ungen heldigvis blevet til en ægte Lund og rejser til USA for at uddanne sig til havearkitekt, med de udfordringer det nu giver, når man som ung dame, skal herse rundt med mandfolk, håndtere alkoholikere og blive klog på om ens ungdoms kærlighed er et drømmeideal eller the real thing…hvis ellers man vidste hvor pokker han var blevet af.

Jeg elsker Estrid Otts bøger, fordi hendes heltinder altid har et moralsk kompas og maser af eventyrlyst. Hun prædiker sjældent og man bliver grebet af personerne i hendes bøger. Jeg har f.eks. i årevis været forelsket i Ungens storebror, Per Lund, fordi jeg ikke kan stå for hans drengede charme. (Blev faktisk en gang stående i et helt minut foran en dør, hvor der boede en der hed Per Lund…ikke spor ynkeligt vel?!)

Der er noget befriende ved at læse de gamle pigebøger, fra en tid, der virker mere uskyldig og hvor folk kommer hinanden meget mere ved, fordi de ikke bruger deres tid bag den ene eller den anden skærm. Ud over den egentlige fortælling, får man også en masse at vide om den samtid bøgerne er skrevet i, uden der er lagt et nostalgisk filter hen over.

About Duckysrapping

Skriver om stort og småt der optager mig lige for øjeblikket...og af og til sniger der sig også en badeand forbi

One response »

  1. Pingback: Bøger jeg er skabt af #6 | Duckysrapping

Skriv et svar

