RSS Feed

Bøger jeg er skabt af #4

Ronja Røverdatter, Astrid Lindgren

ronja Røverdatter, Astrid Lindgren

Ronja Røverdatter

Der var et par år, jeg brugte umådeligt meget tid på at flette læderreb af ruskindsstykker, bygge huler og ønske jeg kunne få lov at ride*.Alt sammen fordi, jeg gerne ville være Ronja Røverdatter. Da jeg hørte, at Astrid Lindgren udtalte Jamen der er jo min Ronja, fik jeg et stik i hjertet, for det var jo MIG, der var Ronja.

Bogen handler, som navnet antyder, om Ronja, der er datter af røverhøvdingen Mattis. Hun bliver venner med Birk, der er søn af den konkurrerende røverhøvding. De to stikker af sammen og tilbringer en sommer i fuld frihed i skoven. Alt er dog ikke den rene idyl, da der også er farlige skovhekse og rumpenisser i skoven.

Børnene fanger vilde heste – med deres læderreb- og tæmmer dem. Og selv om der ikke var vilde heste at fange, så var det klart, jeg måtte have et læderreb at gå med i bæltet.

Hvorfor det netop var denne Astrid Lindgren bog, der gik i hjertet på mig ved jeg ikke, men mon ikke, det var Ronjas mod og ukuelighed, der virkede tillokkende på en lidt forsigtig læsehest?

*Og her ser vi så lige bort fra jeg var bange for heste

About Duckysrapping

Skriver om stort og småt der optager mig lige for øjeblikket...og af og til sniger der sig også en badeand forbi

Skriv et svar

