RSS Feed

Bøger jeg er skabt af #2

Laura Bøgerne, Laura Ingalls Wilder

Laura Ingalds Wilder, Little Hous, Laura bøgerne

Jeg var så heldig at finde denne fine udgave af de første 5 bind i Barnes & Noble i sommer.

Er man som mig, født først i 1970’erne, så er der mange, der tænker på TV-serien, når man siger “Det Lille Hus på Prærien”, og den så jeg da også, inden jeg var stor nok til at læse og jeg var meget begejstret for Mary. Mest fordi hendes hår var længst.

Da jeg blev lidt større, opdagede jeg bøgerne og fandt ud af Laura var meget mere interessant end den dydsirede storesøster – der i øvrigt tragisk nok siden hen blev blind.

Lauras familie er pionerer og rejser mod vest med hestetrukken prærievogn. Hendes far Charles er grebet af længslen efter åbne vidder, hvor den milde moder Caroline foretrækker civilisationen, men loyalt følger sin mand.

Laura er lige så eventyrlysten, som sin far, og rejser som voksen også længere vest på med sin mand Almanzo. Bøgerne er en guldgrube til USA’s historie om nybyggernes liv og levned. Laura Ingalls har en imponerende beskrivelse af mad, boligindretning, sange, tøj og jeg ved ikke hvad om den tid.

Lige som Kulla Gulla bøgerne, har jeg ikke tal på hvor mange gange, jeg har læst bøgerne. Jeg forestillede mig hvordan verden så ud, når man kiggede ud under skyggen af sin solkyse siddeende på et træbræt lagt hen over ladet på en uaffjedret vogn. Jeg var i tankerne med Laura og hendes far ude i skuret og vride halmbrikketter under den lange vinter. Det holdt dog kun til jeg en sommer rent faktisk prøvede på at lave halmbriketter og fik halmstrå ind under huden og der gik betændelse i. Og jeg følte jeg kunne mærke præriesolen på min ryg og dufte græsset, når hun gik tur med sin blinde søster og beskrev det hun så

Laura Ingalls Wilder beskriver en svunden tid, så den føles nærværende og de smukke illustrationer, som tegneren brugte ti år på, gør det hele endnu mere levende.

About Duckysrapping

Skriver om stort og småt der optager mig lige for øjeblikket...og af og til sniger der sig også en badeand forbi

2 responses »

  1. Jah det er også en af min barndoms serier! hurra for søde historier, faste værdier, den lille historie i den store. Jeg kunne virkelig ikke forstå hvorfor min mor ikke synes vi skulle prøve at riste grisehaler ligesom Laura og Mary gør 🙂

    Svar

Skriv et svar

