RSS Feed

Bøger jeg er skabt af #1

Jeg har altid været en læsehest og som barn og ung slugte jeg bøger nærmest råt. Men nogen bøger betød selvfølgelig mere end andre og blev læst igen og igen. Så nu har jeg lavet en liste og den første kommer her.

Kulla Gulla bøgerne

Kulle Gulla er er en svensk børnebogsserie der er skrevet i X1970’erne og foregår i Sverige i begyndelsen af 1900-tallet og handler om hjælpepige Gulla. Gulla er børnehjemsbarn og bliver derfor som 7-årig sendt ud og tjene. Selv om Gulla er fattig, og lavere end de laveste i samfundet, så er hun så god, så god og sætter en ære i at gøre godt for andre.

Belønningen udebliver da ikke, da det viser sig, at Gulla er barn af godsejerens forsvundne datter. Den gode, gammelkloge pige med de gyldne lokker og de blå øjne smelter selvfølgelig den hårde godsejers hjerte og bruger sin nyfundne rigdom til at gøre godt.

Uagtet at den overordnede historie måske er lige Hollywood-agtig nok, så giver bøgerne faktisk et meget fint billede af hvordan livet var for fattige husmænd for 100 år siden.

Jeg var som barn utrolig præget af Kulla Gulla og så umådelig meget op til hende. Der er ingen tvivl om, at hendes retfærdighedssans og godhed mod dem, der har det sværere end en selv, har haft betydning for den måde, jeg anskuer verden på. Ikke at jeg på nogen måde kan leve op til Gullas godhed, men det ændrer ikke på jeg synes jeg burde.

Og nå ja, så var det faktisk lidt i håb om at få fine, krøllede Kulla Gulla lokker, jeg gang på gang lod mig puddelhunde permanente.

About Duckysrapping

Skriver om stort og småt der optager mig lige for øjeblikket...og af og til sniger der sig også en badeand forbi

2 responses »

  1. Og jeg læste alle Troldepus-bøgerne. Han var sgu fræk og uortodoks.

    Øh … gisp … deri ligger forklaringen måske.

    Haha 😉

    Svar
    • Åh ja dem læste jeg også, jeg identificerede mig bare ikke så voldsomt med at putte hvide pi de i munden og bo i en jordhule.
      …Havde han ikke et hjerte af guld under det frække?

      Svar

Skriv et svar

