RSS Feed

Kvinder er da også så nærtagende

Noget af det, der kan få mig op i det røde felt er mangel lige muligheder for begge køn, når det kommer til at have indflydelse.

Som alle andre virksomheder skal vi lave måltal for en ligelig kønsfordeling. Med ligelig forstås en 40/60 fordeling uanset om det så er 40 til den ene eller den anden side.

I Firmaet er der lidt flere kvinder ansat sådan helt generelt. Og der er også en ligelig fordeling langt op i systemet. Faktisk helt til og med tredje højeste niveau, men så stopper festen også. På de to øverste niveauer er der ingen kvinder. Bevars der er heller ikke så mange på de to øverste niveauer, men der burde have været plads til et enkelt hunkønsvæsen.

I dag ringede økonomidirektøren og bad mig om at skrive noget om kønsfordelingen til ledelsberetningen i årsregnskabet og få det til at lyde som om at det var noget at prale af.

Og her skulle jeg så have holdt min mund. I stedet spurgte jeg tørt, om han virkelig bad en kvinde om at skrive det? Når det eneste tiltag, der var foretaget var at lave en hensigtserklæring om, at der skulle minimum en kvindelig kandidat på shortlisten, når der skulle besættes ledige stillinger og mig bekendt var den seneste blevet besat af en mand, uden andre kandidater var i spil?

Og så var han dum nok til at prøve at trække den i land.

Og så var jeg dum nok til at sige, hvad jeg mente om det.

Det virkede ikke som om han på nogen måde kunne se det ironiske i, at en mand ber en kvinde om at sætte spin på den manglende adgang for kvinder i toppen af Firmaet.

Vi blev enige om at han skrev noget.

Lige siden har jeg ærgret mig over jeg ikke kunne holde min kæft.

Jeg er fandme så nærtagende på det punkt.

Nu har jeg så skrevet teksten alligevel…bare for at vise jeg ikke er nærtagende.

About Duckysrapping

Skriver om stort og småt der optager mig lige for øjeblikket...og af og til sniger der sig også en badeand forbi

4 responses »

  1. Som jeg ser det, handlede det ikke om at vise, at du ikke er nærtagende: du har jo objektivt RET, det handler ikke om dine personlige følelser. Men jeg kan godt forstå, at du ikke lægger dig ud med en overordnet 🙂 Jeg synes, at det var fedt, at du sagde, hvad du mente!

    Svar
  2. Well done, Ducky! Desværre tror jeg ikke, dit firma er enestående i den disciplin 😦

    Svar

Skriv et svar

