RSS Feed

Relish af grønne tomater

Som lovet kommer her opskriften på relish af grønne tomater. Det smager skønt på hotdogs, men også i sandwich eller tilbehør til alt muligt. Men jeg er specielt vild med det til hotdogs, så det er lidt ærgerligt grillsæsonen er slut.

1,25 kg grønne cocktailtomater (det var hvad jeg havde, du kan sagtens bruge almindelige tomater)

2½ rød snack peberfrugt

1 stort løg

35 g salt

250 ml hvidvinseddike

185 g sukker

1 kanelstang

½ tsk hele nelliker

½ tsk stødt allehånde

1½ chilli

Relish af grønne tomater step 1

Skær tomater, snack peber, løg og chilli i små stykker

Bland grøntsagerne i en gryde sammen med saltet og lad dem stå i 7 timer i den saft der trækker ud.

Bland grøntsagerne i en gryde sammen med saltet og lad dem stå i 7 timer i den saft der trækker ud.

Efter 7 timer varmer du grøntsagerne op til kogepunktet og lader dem simre i 5 minutter.

Efter 7 timer varmer du grøntsagerne op til kogepunktet og lader dem simre i 5 minutter.

Hæld grøntsagerne i en sigte og drøn væden fra.

Hæld grøntsagerne i en sigte og dræn væden fra. Jeg mosede det lidt med stavblenderen, da jeg bedre kan lide en fin konsistens.

Du kan sagtens lade være med at blende grøntsagerne hvis du hellere vil have en grovere konsistens.

Kog hvidvinseddiken og sukker med krydderierne i 5 minutter.  tag krydderierne op og hæld eddiken over de kogte grøntsager. Jeg kommer krydderierne i en tefilterpose så de er lette at fiske op igen.

Kog blandingen op og lad det simre i 5-10 minutter.

Kog blandingen op og lad det simre i 5-10 minutter.

Hæld relishen på rene, skoldede glas og sæt låg på med det samme.

Hæld relishen på rene, skoldede glas og sæt låg på med det samme.

Jeg skyller mine glas i Atamon så relishen holder sig længere.

Bon appetit.

About Duckysrapping

Skriver om stort og småt der optager mig lige for øjeblikket...og af og til sniger der sig også en badeand forbi

7 responses »

  1. Jeps tak for opskrift – havde lige ca. 2 kg. grønne liggende, nu er de forvandlet til syrlig/sød/stærk tilbehør til hottere 🙂

    Svar
  2. Grethe Orluff

    Hej 🙂 Tak fordi du deler din opskrift 🙂 Lavede en lille portion sidste år med lidt røde tomater i, da jeg ikke havde nok grønne! Det smagte himmelsk, så lige nu har jeg en portion grønne og røde tomater til at trække. Vi glæder os til at smage på det 🙂

    Svar
  3. Den saft der trækkes ud med saltet , skal det blive i gryden ?? Det lyder lækkert og glæder mig til at smage 😊👍

    Svar
  4. Skøn opskrift. Lavede den sidste år og det var en stor succes og er blandt andet brugt i burgere og hotdogs bare super lækkert. Nu er drivhuset lige blevet ryddet og vi glæder os til igen at kunne få relish.

    Svar

Skriv et svar

