RSS Feed

Det der med at høre dårligt

Selvfølgelig er det træls ikke at kunne høre ordentligt og det er enormt udmattende. Jeg er ikke voldsomt ramt af dårlig hørelse endnu, men jeg kan huske hvor stor en forskel det gjorde, da jeg fik mine høreapparater. Jeg kunne gå en hel time senere i seng, hver dag, for jeg var ikke udmattet af at prøve at høre.

Det store problem med at høre dårligt er, at man ikke kan høre, at man ikke kan høre. Øh tænker du nok. Men man bliver så vant til at gætte på hvad der bliver sagt, man ikke selv opdager, når man ikke helt kan høre hvad der bliver sagt.

Med tiden lærer man selvfølgelig, at folk nok ikke sidder i personalestuen og siger ”Jeg har kneppet en pony” og så beder man dem om at gentage. – Det er ikke lige så sjovt, når det så viser sig, de bare har de bare har klappet en pony, men det giver selvfølgelig mere mening. Nogen gange indgår ordet pony slet ikke i de,t der er blevet sagt.

Der var også ham der fortalte, at hans svoger havde brugt 1,5 mio på at gå på bordel. Han var nødt til at gentage det tre gange, inden det stod klart, at det rent faktisk VAR, det han sagde. – Her havde det også været rart at have fanget den første gang.

Det værste ting ved at høre dårligt er ikke, at apparaterne tærer lidt på forfængeligheden eller det er svært at kombinere ordentligt med briller eller de irriter inde i øregangen. Næ de to værste ting er:

1) man let kommer til at virke dum, fordi man enten siger ”hvad” hele tiden eller svarer forkert fordi man gætter

2) frygten for om det en gang bliver så slemt, at der ikke længere kan kompenseres for det og den sociale isolation, der så uvægerligt vil følge med.

På den anden side, hvis det medfører man kan sidde i en kørestol med tæppe om benene, spise kage og råbe på Misse, så har det selvfølgelig også sine glæder…

About Duckysrapping

Skriver om stort og småt der optager mig lige for øjeblikket...og af og til sniger der sig også en badeand forbi

2 responses »

  1. Haha. Kan godt genkende noget af det. Og f.eks. at sidde til møder som referent og ikke fange, hvad der bliver sagt… Akward. Eller at blive spurgt om noget til et middagsselskab og bare nikke som svar, hvilket jo totalt bekræfter, at man heller ikke har hørt resten. Måske jeg skulle få tjekket den hørelse. På et tidspunkt.

    Svar

Skriv et svar

