RSS Feed

Det der med hvem, der må kalde hvem hvad

For øjeblikket raser der, hvis man skal tro eb.dk, en diskussion i homo-miljøet om Jim Lyngvild og hans brug af ordet “bøssekarl”. Han er nemlig blevet fyret som vært på Copenhagen Pride fordi han har sagt “bøssekarl”.

De fik mig til at tænke på en diskussion, jeg havde for nylig med 7-8 andre omkring homoseksualitet og hvordan man opførte sig politiskkorrekt i den forbindelse. To af os kendte flere homoer og resten kendte ikke nogen. Vi var dybest set alle sammen enige om, det ikke var nogen big deal for os, om folk var den ene eller den anden slags seksuel. Vi to homo-kendere brugte ret konsekvent betegnelsen ”homo” og de andre betegnelsen ”homoseksuel”.

Efter noget tid siger en af dem. ”Det lyder simpelthen så nedsættende, at I siger homoer”. Den anden homo-kender og jeg mistede fuldstændig pusten og fik fremstammet noget i stil med ”Jamen det siger de jo selv.” Hvilket afførte en diskussion om, gad vide om det er et ord lige som ’nigger’, det er ok at bruge hvis man selv er sort, men for andre er det no go?

Så jeg spurgte et par mandlige homoseksuelle bekendte, og responsen var klar, ”Sig du bare homo, jeg er jo ligesom andet end bare min seksualitet.”

Men hvad så med de lesbiske? Måske er det kun bøsserne, der hedder homoer?

Så jeg tog fat i en lesbisk kollega. ”Kan du ikke bare kalde os tæppegnaskere”, var det ligefremme svar.

….Jeg tror bare, jeg siger homo, for jeg er ret sikker på, at når bøssekarlene ikke en gang selv må sige bøssekarl, så må jeg nok heller ikke.

About Duckysrapping

Skriver om stort og småt der optager mig lige for øjeblikket...og af og til sniger der sig også en badeand forbi

6 responses »

  1. Sig bare homo 🙂 Spørger du Ladyen, vil hun mene, at “lesbisk” lyder, som om man har pådraget sig en sygdom – i lighed med fx “apoplektisk” eller “bulimisk,” haha

    Svar
  2. uh pas på, det ender med I får mig til at skrive et indlæg om de lesbiskes festuniform….hvis ellers I kan klare noget steriotypt om fordomme

    Svar

Skriv et svar

