RSS Feed

Kvinder der er larger than life

Af en eller anden grund så er danskerne ikke gode til kvinder der fylder, eller det jeg kalder kvinder der er larger than life.

Jeg synes Lotte Heise er pragtfuld, jeg er ikke nødvendigvis enig med hende, men jeg beundrer at hun tør. Tør stå for skud, tør fylde et lokale, tør være larger than life.

En anden kvinde, mange nok har det endnu sværere med, er Gitte Nielsen. Og jeg må indrømme jeg havde heller ikke de store tanker om hende, indtil jeg oplevede hende i Big Brother. Hun drak stadig den gang, men alligevel blev jeg rørt af det store hjerte hun lagde for dagen og den måde hun gav fanden i vold i forhold til hvad andre tænkte om hende.

Siden har jeg læst hendes selvbiografi og hendes liv har bestemt ikke være den store dans på roser, men hun har rejst sig efter skilsmisser, tæsk og alkoholmisbrug. Jeg har fulgt hende i master chef og så desværre kun finalen i dirigentkonkurrencen…og er sikker på hun kun tabte til Mille Lefeldt (og hvad var det da lige for nogen mærkelige ansigter hun skar??) fordi at danskerne syntes Gitte var for meget. Fagjuryen mente i hvert fald Gitte var den bedste dirigent. Men mon ikke hendes store armbevægelser, følelsesudbrud og ordstrøm var for meget til de forsigtige seere?

Her til aften kom jeg så ind i de sidste 20 minutter med ”4 stjerners rejse”. Et program jeg ellers ikke ser, men halløj. Både Gitte og Lotte er med. Glæder mig allerede til at se hvad Gitte har fundet på til dem i morgen.

Gad vide hvad det er der gør, folk har svært ved at snuppe disse gestikulerende, speed snakkende, meningsfyldte kvinder?

About Duckysrapping

Skriver om stort og småt der optager mig lige for øjeblikket...og af og til sniger der sig også en badeand forbi

2 responses »

  1. Hmm, mit bud er, at nogle kvinder måske finder det ukvindeligt at fylde for meget. Tilbageholdenhed er vel traditionelt set en kvindelig dyd (YUCK!), mens store og larmende armbevægelser betragtes som mere maskulint.

    Og så tror jeg, at visse mænd måske føler sig truet og ramt på deres ego af stærke, succesrige kvinder. Mest alfa-mænd måske.

    Helle Thorning er også et eksempel på en stærk kvinde, der får mange hak i tuden, og man kan mene, hvad man vil, om hendes politik, men isoleret set er det altså ret godt klaret for en kvinde at indtage den magtposition, hun har.

    I det hele taget er en stor del af mediebilledet domineret af mænd. Se nu bare sportsdækningen. Superligafodbold, boksning, racerløb, Tour de France – mænd, der hylder mænd.

    Måske lige med undtagelse af håndboldkvinderne. Og, apropos håndbold, så er der jo EM i beach håndbold i Randers for tiden. Hvor kvinderne spiller i noget, der ligner bikinier, mens mændene har lov at bruge rigtige shorts og tank tops.

    Der er meget langt til ligestilling.

    Svar

Skriv et svar

