RSS Feed

Ingen tørklæde, ingen redning

Jeg tænker faktisk tit, at jeg er dybt taknemmelig for, at jeg er født det sted og på det tidspunkt jeg er. Der er få steder og tidspunkter, hvor det har været så godt at være kvinde som i (nord)Europa  i sidste halvdel af det 20. århundrede.

I går så jeg i TV2 Nyhederne en kvinde, der ikke kunne reddes ud af et sønderskudt hus i Gaza, førend hendes hoved blev dækket. Til sidst råber den stakkels kvinde ”Få mig væk, ikke flere ting på”.

For et par år siden indebrændte en masse piger på en skole i Saudi Arabien, fordi det religiøse politi forhindrede brandmændene i at redde pigerne, og pigerne i at komme ud, fordi de ikke havde tørklæder på.

Et kvindeliv er mange steder i verden ikke meget værd. Og åbenbart slet ikke værd at redde, hvis ikke hendes syndige hoved, er dækket af et tørklæde.

Det kan godt være, der stadig er ting der skal arbejdes med for at sikre lige forhold for mænd og kvinder. Men jeg bestemmer selv, hvad jeg vil have på hoved. Jeg bliver hjulpet af redningsfolk uanset om mit hoved eller min krop er tildækket eller bar. Jeg er dybt taknemlig for at være født i min del af verden.

About Duckysrapping

Skriver om stort og småt der optager mig lige for øjeblikket...og af og til sniger der sig også en badeand forbi

Skriv et svar

