RSS Feed

Camelot

Ta mig med til landet Camelot, sang Lecia i et melodi grand prixi 80’erne. (Hende med det bølgede hår og Laban). Jeg tror skisme ikke, at jeg vil med. Sad i forleden og så en masse optagede afsnit af Camelot. Jeg ved simpelthen ikke, hvad det er der går galt, når folk prøver at oversætte legenderne om Kong Arthur og Ridderne om det Runde Bord til film.

Det bliver desværre ofte sådan noget alt for ond over for alt for god tilsat middelalder mystik og hokus pokus. Det fungerer på en eller anden måde ikke. Tænker med gru på Kong Arthur filmen med Richard Gere eller TV-serien om Merlin eller allerværst filmatiseringen af Marion Zimmer Bradleys fantastiske bog ”Tågerne omkring Avalon” Har da sjældent set en bog blive ødelagt så meget. Det var lige før jeg græd. Den bog har givet mig timevis af besøg ind i en anden verden. Det er historien om Kong Arthurs hof fortalt af hans søster Morgaine og med en kvindelig vinkel. Det er historien om den gang England blev kristent og troen på Den Store Moder forsvandt…og dermed den kvindelige indflydelse.

Og prins Valiant. Den ædle prins fra Thule med pagehåret og den skønne dronning Atleta. Prins Valiant, der tappert kæmpede for kong Arthur, kvinder, børn og Vor Herre . Jeg slugte tegneserierne med ham – bl.a. fordi jeg i starten troede, han var en pige, for vi havde samme frisure. Da jeg opdagede, han var en mand, var jeg allerede hooked på det magiske sagnunivers, med ædle mænd og skønne møer.

Nå , tilbage til Camelot og det der kunne have været en fantastisk TV-serie. Og hvad får jeg? Overspændte kvinder, hokus pokus og et pjok af en kong Arthur. Det eneste rigtig gode, jeg kan sige om den, er, at jeg er blevet mindet om jeg ikke har læst ”Tågerne omkring Avalon” i et par år, så nu er den fundet frem igen. Så dropper TV-serien og læser i stedet.

Tågerne omkring Avalon

About Duckysrapping

Skriver om stort og småt der optager mig lige for øjeblikket...og af og til sniger der sig også en badeand forbi

2 responses »

  1. Åh ja – dem har jeg også læst en masse gange – elsker dem!
    Syntes egentlig ikke “camelot” var så slem, i forhold til nogle af de andre filmatiseringer du nævner?

    Svar

Skriv et svar

