RSS Feed

Monumentet der blev væk

Har du set Danmarksmonumentet? –Det har jeg heller ikke. Var ellers på jagt efter det, i går, i Østre Anlæg. Det er også tegnet ind på Østre Anlægskort, men ikke om vi kunne finde det. Vi gik ellers rundt om stedet fra begge sider.

Jeg kan ikke huske, hvor jeg for nylig stødte på Danmarksmonomentet, men det har nok været i forbindelse med Christian d. IX, som jeg er ret begejstret for. Monumentet er skabt af Louis Hasselriis, efter der var blevet samlet ind til det i forbindelse med Christian IX og dronning Louises guldbryllup. Da de besteg tronen var de ikke så voldsomt populære, da befolkningen betragtede dem som tyskere, men det havde vendt et par årtier senere…Der er ikke noget som at sikre Danmark lidt præstige i form af en søn på den græske trone, og to døtre som kejserinder i hhv. Rusland og Indien/England. Og så var Christian og Louise lige pludselig Europas svigerforældre og vældig populære. (Resten af børnene kan vi tage en anden dag)

Noget, der ikke var populært, var så det færdige monument. Det blev opstillet i 1897 foran det nye kunstmuseum (SMK), men modstanden var så stor, at det i 1919 blev flyttet til Østre Anlæg. – Det foresvæver mig at flytningen blev pakket ind i noget forblommet om Genforeningen, men jeg er ikke helt sikker.

Så nu står Danmarksmonumentet i Østre Anlæg inde mellem så mange træer, at det kun kan ses om vinteren. Det kan godt være, hun er en frygtelig anakronisme, iklædt en blanding af jernalder og middelalder, men det er et af de få monumenter, der findes af kvinder i København.  Så lad os få Mor Danmark frem i lyset igen.

Monumentets oprindelige placering foran Statens Museum for Kunst

Danmarksmonumentets nuværende placering i Østre Anlæg. Tydeligvis om efteråret, så bladene ikke dækker.

About Duckysrapping

Skriver om stort og småt der optager mig lige for øjeblikket...og af og til sniger der sig også en badeand forbi

5 responses »

  1. ronjapilgaard

    Tror sgu jeg vil forsøge at ja gå på jagt i anlægget i morgen. Måske jg har bedre held… Eller ikke

    Svar
  2. Hej. Interessant at nogen endelig diskuterer Danmarksmonumentet! Det står oppe på en stor bakke/bastion på “banesiden” af østreanlæg. Jeg fandt det selv i sommers. Jeg mener der er trapper eller i hvert fald en sti i begge sider. Så man skal i hvert fald opad! Jeg synes også det skal frem i lyset igen og få en mere prominent plads. Det er faktisk en meget flot statue! Det undrer mig at det var så udskældt i 1919! Det er meget i stil med feks. “Huitfeldt søjlen” der står på kastellet, og Niels Juel Statuen De har begge nogle meget flotte offentligt tilgængelige pladser.

    Svar
  3. Ja jeg forstå heller ikke hvorfor det var så forhadt, men det forstod jeg på den anden side heller ikke at busterminalen var.
    Nu hvor bladene falder af træerne er det i det mindste at se i Østre Anlæg de næste par måneder.

    Svar

Skriv et svar

